«Ο Πειραιάς σε σταθερή τροχιά» Σε φάση ολοκλήρωσης τα έργα Τραμ και Μετρό

Κυρίες και Κύριοι,

Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα στον Πειραιά, με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών στο Τραμ που ανοίγει το δρόμο για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών μέσα στο καλοκαίρι.

Η εκδήλωση αυτή γίνεται σε μια στιγμή που η Αττικό Μετρό ΑΕ έχει θέσει σε σταθερή τροχιά το σύνολο του κατασκευαστικού της έργου.

Στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, τόσο για τα έργα μετρό, όσο και για τα έργα τραμ.
Με νέες γραμμές, μετά και την πρόσφατη εξέλιξη της δημοπράτησης της Γραμμής 4 στην Αθήνα, με νέες επεκτάσεις στη δυτική Θεσσαλονίκη μετά την επανεκκίνηση των έργων το 2016 και την μεγάλη πρόοδο στην πορεία ολοκλήρωσής το 2020 και με συνδυασμένες μεταφορές στον Πειραιά.

Με σχέδιο, βούληση και υψηλή τεχνογνωσία, έχοντας αντιμετωπίσει αποφασιστικά χρόνια προβλήματα και παθογένειες, που είχαν ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις, επιβαρύνσεις και κόστος τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τις τοπικές κοινωνίες.

Με μια στρατηγική δυναμική και εξωστρεφή, που μας επιτρέπει να θέσουμε γερά θεμέλια για τη βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη της επόμενης μέρας για την Ελλάδα.
Δημιουργώντας και πολλαπλασιάζοντας τις αναπτυξιακές ευκαιρίες, αυξάνοντας την απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, αλλά και αναδεικνύοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, μεταξύ των οποίων ο πολιτισμός μας.
Και αναφέρομαι στην πλούσια αρχαιολογική μας κληρονομιά, καθώς ολοκληρώνονται και οι αρχαιολογικές ανασκαφές στο τελευταίο τμήμα του Έργου της επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά.

Κυρίως όμως ολοκληρώνεται ένα πολύπαθο έργο, καθώς η επέκταση του τραμ προς Πειραιά μελετήθηκε το 2008 και δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2009 από την ΤΡΑΜ Α.Ε.
Η διαδικασία, ωστόσο, της δημοπράτησης του έργου ολοκληρώθηκε τελικά το 2012 οπότε και η Αττικό Μετρό ανέλαβε την αρμοδιότητα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την υλοποίηση του.

Μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί ποσό 33.350.000,00 € από το συνολικό τίμημα του Έργου.
Πιο συγκεκριμένα:

•Οι σήραγγες έχουν πλήρως ολοκληρωθεί, καθώς το ποσοστό ολοκλήρωσης του τροχιοδρόμου είναι στο 98%.
•Απομένουν μόνο τα τελευταία 50 μέτρα περίπου πριν την τερματική στάση στην Ακτή Ποσειδώνος.
•Οι αρχαιολογικές εργασίες ολοκληρώθηκαν και στις 5 Ιουνίου προβλέπεται να συζητηθούν στη συνεδρίαση του ΚΑΣ με την απόφαση της Υπουργού να αναμένεται περί τα μέσα Ιουνίου.
•Στη συνέχεια, η κατάχωση των αρχαιολογικών και η κατασκευή του τελευταίου τμήματος του τροχιοδρόμου αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός Ιουλίου και μαζί με αυτήν τελειώνει και η ταλαιπωρία των κατοίκων του Πειραιά από το έργο του Τραμ.
•Αυτό που απομένει είναι η κατασκευή του υποσταθμού, που είναι ένα έργο πολιτικού μηχανικού που δεν πρόκειται να προκαλέσει όχληση και θα ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου.
•Απομένουν, τέλος, ο εξοπλισμός με ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του σταθμού και η δοκιμαστική λειτουργία του τροχιοδρόμου, που θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2018.
•Σύμφωνα με αυτό το σαφές και συγκεκριμένο πλέον χρονοδιάγραμμα, η εμπορική λειτουργία του Τραμ θα ξεκινήσει αρχές του 2019, οπότε πλέον ο Πειραιάς θα έχει το δικό του Τραμ.

Στο αντικείμενο του Έργου συνοπτικά περιλαμβάνονται:
– Επέκταση του υφιστάμενου τροχιοδρόμου (Τραμ) από τη σημερινή ΣΤΑΣΗ «ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ» έως τον υφιστάμενο τερματικό σταθμό Σ.Ε.Φ. (Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας) μήκους απλής διαδρομής 5.350 περίπου μέτρων,
– ανακατασκευή της υπάρχουσας στάσης Σ.Ε.Φ.,
– κατασκευή 11 νέων ενδιαμέσων στάσεων και κατασκευή τερματικής στάσης στην Ακτή Ποσειδώνος, κατασκευή νέου κτιρίου Υ/Σ (Υποσταθμού) Έλξης,
– κατασκευές αναδιαμόρφωσης του αστικού τοπίου στο διάδρομο διέλευσης του τροχιοδρόμου,
-κατασκευή παιδικού κήπου και κτηρίου στη περιοχή της Ριζαρείου στο Παλαιό Φάληρο,
– αναβάθμιση πεζοδρομίων και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής,
– αναγκαία Τεχνικά Έργα,
– Κυκλοφοριακές και συγκοινωνιακές διευθετήσεις, εργασίες που αφορούν στα σιδηροδρομικά συστήματα παροχής ισχύος έλξης, ηλεκτροδότησης, σηματοδότησης, ελέγχου και επικοινωνιών,
– προσαρμογή του νέου εξοπλισμού στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (Κ.Ε.Λ.) του Αμαξοστασίου,καθώς και εγκατάσταση εξοπλισμού συλλογής κομίστρου,μετατοπίσεις και διευθετήσεις δικτύων ΟΚΩ.
– Εργασίες ενίσχυσης και συμπλήρωσης της υποδομής που θα περιλαμβάνουν ανάπλαση της τερματικής στάσης του Συντάγματος και προσθήκη νέας αλλαγής στη στάση Μουσών, εκπαίδευση και υποστήριξη του προσωπικού της εταιρείας λειτουργίας του συστήματος.

Από την άλλη μεριά σε ό,τι αφορά στο έργο του μετρό του Πειραιά, δηλαδή την επέκταση της Γραμμής 3 (Χαϊδάρι – Πειραιάς), η παράδοση σε λειτουργία των 3 πρώτων σταθμών της Γραμμής «Αγία Βαρβάρα», « Κορυδαλλός» και «Νίκαια» σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2019, ενώ η παράδοση του συνόλου των έργων έως τον Ιούνιο του 2021, που σημαίνει ότι σε ένα χρόνο από σήμερα η Γραμμή 3, που θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Σύνταγμα και τον Πειραιά, θα φτάνει μέχρι την Νίκαια.

Ειδικότερα, η πρόοδος των έργων Μετρό στον Πειραιά συνοψίζεται ως εξής:
•Ποσοστό διάνοιξης σηράγγων 100%
•Ποσοστό έργων πολιτικού μηχανικού 85%
•Ποσοστό προόδου συνολικών εργασιών 65%
και οι εργασίες προχωρούν πλέον με γρήγορους ρυθμούς.

Τα έργα του Τραμ και του Μετρό είναι έργα ζωτικής λειτουργίας για τον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Η ολοκλήρωσή τους κάνει πράξη ένα βιώσιμο, αστικό μοντέλο κινητικότητας, καθώς υποστηρίζει καταλυτικά και βελτιώνει την τουριστική και επιβατική κίνηση στην ευρύτερη περιοχή.

Η διασύνδεση του λιμανιού (μέσω του μετρό) με το διεθνές αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” αναβαθμίζει το εθνικό, τουριστικό προϊόν και τονώνει δραστικά την τοπική οικονομία.
Παράλληλα, κατά τη φάση κατασκευής του έργου, δημιουργήθηκαν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, διευρύνοντας τον κύκλο εργασιών των τοπικών και όχι μόνο επιχειρήσεων.
Υπάρχει όμως και μια άλλη, πολύ ενδιαφέρουσα διάσταση.

Τα έργα του Τραμ και Μετρό κατάφεραν να ανακτήσουν και να αναδείξουν μέσω της επιστημονικής τεκμηρίωσης το σύνολο της ιστορίας του Πειραιά.

Προσέθεσαν πολύτιμη γνώση για την Αρχαία πόλη του Πειραιά.
Το σύνολο των δυο έργων με την ολοκλήρωση τους θα περιλαμβάνει μικρά μουσεία, όπου θα αναδεικνύονται τα ευρήματα από τις ανασκαφές.
• Ο Σταθμός “Δημοτικό Θέατρο” θα αποτελέσει τον πρώτο σταθμό που θα περιλαμβάνει για πρώτη φορά αρχαιολογική έκθεση με μουσειολογικές και μουσειογραφικές αρχές.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στον Πειραιά σε μήκος. Το σύνολο της αρχαιολογικής ανασκαφής ήταν 14 στρέμματα (6,5 το Τραμ και 7,5 το Μετρό). Και βέβαια μέσω της αρχαιολογικής ανασκαφής χαρτογραφήθηκε το κέντρο της πόλης και αναβαθμίστηκε η ευρύτερη περιοχή.

Γιατί καμία πόλη δεν μπορεί να αποσπασθεί από την ιστορική της συνέχεια εξαιτίας ενός μεγάλου συγκοινωνιακού έργου.
Αντίθετα, η αρμονική συνύπαρξη Πολιτισμού και τεχνολογίας, όπως αυτή υλοποιείται μέσα από την πολιτική μας “Και αρχαία και μετρό”, μετά τη Θεσσαλονίκη βρίσκει νέο πεδίο εφαρμογής στον Πειραιά.

Συγκεκριμένα, με αφορμή την κατασκευή του Σταθμού «ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ» και την ανασκαφή που προηγήθηκε, η Εφορεία πρότεινε την οργάνωση της μόνιμης Θεματικής Αρχαιολογικής Έκθεσης «Οι δρόμοι του νερού στον αρχαίο Πειραιά».

Η πολιτική που εφαρμόζεται σήμερα από την Αττικό Μετρό ΑΕ με τον κωδικό «Και Αρχαία και Μετρό» είναι μία πολιτική που φέρνει πιο κοντά την επίτευξη του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης και αυτό γιατί είναι μία πολιτική ολοκληρωμένης αξιοποίησης και των 2 ισχυρών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, της τεχνολογίας και του πολιτισμού.

Τα οφέλη από μία τέτοια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή πολιτική δρουν πολλαπλασιαστικά και υπερβαίνουν κατά πολύ το άθροισμα των επιμέρους κερδών από την εφαρμογή καθεμιάς πολιτικής ξεχωριστά. Η δε αυτή ολοκληρωμένη πολιτική υποστηρίζει την επιλογή της αυτοδύναμης ανάπτυξης και δίνει ώθηση στην οικονομική, την κοινωνική και την περιβαλλοντική ανάπτυξη της πατρίδας μας και για αυτό αποτελεί το παράδειγμα για τη δίκαιη ανάπτυξη, που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην νέα εποχή.

Σας ευχαριστώ.

Η τοποθέτηση του Καθηγητή Γιάννη Α. Μυλόπουλου, Προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε., κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης “Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΣΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΡΟΧΙΑ”, στις 30 Μαϊου 2018, στο Κτήριο Ξυλαποθήκη, στον Πειραιά.