Βιβλία

ΠΙΣΩ – ΔΕΞΙΑ ;

Εκδόσεις: University Studio Press, 2006

Τι είναι πρόοδος και τι συντήρηση? Τι συνιστά πορεία προς τα εμπρός και τι οπισθοδρόμηση? Ποιοι είναι οι δείκτες μιας προοδευτικής και ποιοι μιας συντηρητικής διακυβέρνησης? Κάθε πολιτική αλλαγή, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που ακολουθεί, μπορεί να χαρακτηριστεί, κατά δήλωση των υποστηρικτών της, ως προοδευτική? Και κάθε προσπάθεια αναστροφής μιας πορείας, χωρίς άλλους όρους και προϋποθέσεις, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μεταρρύθμιση?

Υπάρχουν σήμερα διαχωριστικές γραμμές μεταξύ Δεξιάς και Αριστεράς? Ή μήπως η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας, μαζί με την κατάργηση των εθνικών, κατήργησε και τα πολιτικά σύνορα και τους ιδεολογικούς διαχωρισμούς?

Και ακόμη, υπάρχει σήμερα εναλλακτική πορεία, ή ο νεοφιλελευθερισμός αποτελεί μονόδρομο και υποχρεωτική διαδρομή γι όλους? Ποια η απάντηση του δημοκρατικού σοσιαλισμού στα νέα, ισχυρά ανταγωνιστικά δεδομένα της διεθνούς αγοράς? Πόσο επίκαιρα είναι σήμερα τα σοσιαλιστικά οράματα για μια ανάπτυξη με ανθρώπινο πρόσωπο? Και ποια είναι η διέξοδος στα μεγάλα περιβαλλοντικά αδιέξοδα που έχει δημιουργήσει η επιθετική ανάπτυξη του νέου, παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού?

Υπάρχει σήμερα ελπίδα για έναν άλλο δρόμο, που να επαναφέρει με αξιοπιστία το όραμα της ανάπτυξης με κοινωνική δικαιοσύνη και οικολογική ακεραιότητα? Και πως και από ποιους, αυτό το όραμα μπορεί να υλοποιηθεί?

Αυτά τα καίρια ερωτήματα πραγματεύεται και σ’ αυτά επιχειρεί να δώσει απαντήσεις το πρώτο πολιτικό βιβλίο του καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου.

ΠΑΙΔΕΙΑ… ΜΑΧΩΝ

Εκδόσεις “Ελληνικά Γράμματα”, 2010

Πίσω από την οικονομική και την οικολογική κρίση της εποχής κρύβεται μια πολύ σοβαρότερη κρίση αξιών. Η οποία είναι η αποκλειστικά υπεύθυνη για  την εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού.

Ο μόνος τρόπος για να αλλάξουμε πορεία, είναι να αλλάξουν οι άνθρωποι. Και ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό είναι να αλλάξει ριζικά προσανατολισμό η Παιδεία. Να ξεκινήσει δηλαδή τώρα μια μορφωτική επανάσταση, ένας νέος Διαφωτισμός, που θα αναστρέψει τον αγοραίο και υλιστικό προσανατολισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, με σκοπό την επαναφορά του στην κατεύθυνση της καλλιέργειας του νου και της ψυχής. Για να ανοίξουν οι ορίζοντες της σκέψης και να βαθύνουν τα αποθέματα της καρδιάς. Για να ξαναγίνουμε πολίτες με ευαισθησίες και συνείδηση της συλλογικής μας ευθύνης.

Η Παιδεία είναι επένδυση στο μέλλον. Και ως τέτοια είναι ο μόνος ασφαλής τρόπος για να διορθώσουμε τη λάθος πορεία μας. Μόνο που για να συμβεί αυτό χρειάζεται επίπονη προσπάθεια και συνεχής αγώνας…

Γιατί η Παιδεία, όπως άλλωστε και όλες οι πνευματικές αξίες, δεν προσφέρονται, αλλά κατακτώνται. Με αγώνες σε πραγματικά… πεδία μαχών.

ΤΑ…ΑΝ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Εκδόσεις Λιβάνη, 2016

Όλοι συνομολογούν ότι αυτό που έχει ανάγκη η Ελλάδα για την έξοδο από τη σημερινή πολύπλευρη κρίση περνά υποχρεωτικά μέσα από τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός νέου μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης. Πώς πρέπει να σχεδιαστεί και πώς να εφαρμοστεί σήμερα ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα, παράλληλο με τα νεοφιλελεύθερα μνημόνια της λιτότητας, ικανό να κάνει την Ελλάδα να σταθεί και πάλι στα πόδια της;

Ποια είναι τα… Αν της Ανάπτυξης στην Ελλάδα της κρίσης; Ποιες οι προϋποθέσεις για μια ισόρροπη ανάπτυξη και τι συμβαίνει με τα ζητήματα του περιβάλλοντος και των φυσικών αποθεμάτων σε μια χώρα που, βυθισμένη σε βαθιά ύφεση, φτωχαίνει, τρώγοντας τις σάρκες της;

Μήπως η εθνική μας φτώχεια δεν αντανακλά τίποτε περισσότερο από ένα τεράστιο έλλειμμα Παιδείας; Μήπως αυτό που χρειάζεται σήμερα η Ελλάδα δεν είναι ακόμη μια εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση», αλλά, πολύ περισσότερο, μια μορφωτική επανάσταση;

Ποιο είναι τελικά το νέο όραμα της κοινωνικής αλλαγής, μετά την αποτυχία του νεοφιλελευθερισμού;

Πώς και από πού πρέπει να ξεκινήσει η μεγάλη αλλαγή πορείας για την επίτευξη μιας ισόρροπης οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής ανάπτυξης;

Αυτά είναι μερικά από τα ζητήματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο, σε μια προσπάθεια αναζήτησης απαντήσεων στα μεγάλα αδιέξοδα που δημιούργησαν οι νεοφιλελεύθεροι μονόδρομοι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας.

Μετρό-ντας την Ιστορία της Θεσσαλονίκης

Επιμέλεια: Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, Γιάννης Α. Μυλόπουλος.
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού: 2018

Πρόκειται για μια συν-έκδοση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών – Αττικό Μετρό Α.Ε. και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

Στον τόμο μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό παρουσιάζονται αφενός τα εργοτάξια και οι υπό κατασκευήν σταθμοί του ΜΕΤΡΟ και αφετέρου τα αρχαιολογικά ευρήματα ανά σταθμό, κινητά και ακίνητα. Στον τόμο περιλαμβάνονται επίσης κείμενα, στα οποία δίνονται σημαντικές πληροφορίες για τα αρχαιολογικά δεδομένα που προέκυψαν από τις ανασκαφές των σταθμών, στοιχεία για το τεχνικό έργο, καθώς και θέματα που αφορούν στη διαχείριση του έργου σε σχέση και με τις αρχαιότητες.

Μετρό και Αρχαία. Η περιπέτεια ενός έργου που έγινε…ανέκδοτο

Εκδόσεις Παπαζήση, 2021

Το “Μετρό και Αρχαία” είναι ένα πολιτικό θρίλερ. Περιγράφει την περιπέτεια ενός μεγάλου δημόσιου έργου υποδομής που εξαιτίας των καθυστερήσεων και των παλινωδιών στην εκτέλεσή του, κατάφερε να αποκτήσει τον τίτλο του πιο σύντομου ανέκδοτου. Το βιβλίο αποκαλύπτει τις πολιτικές σκοπιμότητες, τις μικροπολιτικές επιδιώξεις, τη διαχειριστική ανεπάρκεια και τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που κρύβονται πίσω από την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης ενός μεγάλου έργου βιώσιμης ανάπτυξης με πολύπλευρες οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτιστικές διαστάσεις και οφέλη. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι η επιτομή της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας της Ελλάδας. Οι καθυστερήσεις, οι παλινωδίες και τα τεχνητά διλήμματα κατά την εκτέλεση του έργου αναδεικνύουν την αλήθεια για την υστέρηση της οικονομικής και κοινωνικής προόδου στη χώρα. Η οποία πρόοδος για να κερδηθεί, χρειάζεται ρήξη με το παρελθόν και διαρκής σύγκρουση με το πολιτικό κατεστημένο και με τα οικονομικά συμφέροντα.