Γ. Μυλόπουλος: Δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς στην Κ. Μακεδονία – Να σταματήσει η Περιφέρεια να είναι θεατής

Την ανάγκη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να γίνει το θεσμικό αντίβαρο και το ανάχωμα των καταστροφικών για τον τόπο κυβερνητικών πολιτικών τονίζει σε συνέντευξη του στη Voria.gr και τον δημοσιογράφο Πάνο Τσίκαλα ο υποψήφιος περιφερειάρχης με το συνδυασμό «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, καθηγητής και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος.

Ο κ. Μυλόπουλος ασκεί δριμεία κριτική στη διοίκηση του Απόστολου Τζιτζικώστα, τονίζοντας πως «το μόνο που μπορεί να πιστώσει κανείς είναι η επικοινωνία, τα έργα βιτρίνας και ο διαρκής εναγκαλισμός του με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας» και υπογραμμίζοντας πως η Κεντρική Μακεδονία «πρέπει να γίνει κέντρο επεξεργασίας και εφαρμογής πολιτικών ισόρροπης και δίκαιης Ανάπτυξης».

Παράλληλα παρουσιάζει την πρόταση του συνδυασμού για τη δημιουργία δικτύου Μέσων Σταθερής Τροχιάς σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία και δεσμεύεται για την αποκατάσταση του ενιαίου και ολοκληρωμένου σχεδιασμού των έργων υποδομής στην Περιφέρεια, τα οποία μέχρι τώρα εκτελούνται ασυντόνιστα και αποσπασματικά, καθώς και για την επικαιροποίηση και υλοποίηση των Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας που είναι έτοιμα από το 2018 και μένουν αναξιοποίητα.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

-Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στο κυκλοφοριακό. Αναμένουμε την παράδοση του μετρό μέσα στο 2024 και τους επόμενους μήνες την έναρξη των έργων για το Fly Over. Είναι γνωστή η διαφορετική προσέγγιση που είχατε ως πρόεδρος της Αττικό Μετρό για τον σταθμό Βενιζέλου, όπως γνωστή είναι και η διαφωνία σας με το Fly Over. Ωστόσο, μιλώντας με αυτά τα δεδομένα, υπάρχει τρόπος για να βελτιωθεί η κινητικότητα στην πόλη; Τι προτείνετε;

Αρχικά θα ήθελα να σας πω ότι όπως πρόσφατα έχει δηλώσει ο ίδιος ο κ. Σταϊκούρας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν το 2025, καθώς από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο που θα το λειτουργήσει χρειάζονται από 12 έως 18 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας. Ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του εκτροχίασαν το χρονοδιάγραμμα του Μετρό, όπως έκαναν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας, με αποτέλεσμα να πληρώνει το δημόσιο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους εργολάβους για αποζημιώσεις. Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να έχει Μετρό από το 2020 με τα αρχαία της Βενιζέλου αμετακίνητα.

Έχουμε Οκτώβριο του 2023, και το Μετρό δεν έχει δοθεί ακόμη σε κυκλοφορία και τα πολύτιμα αρχαία καταστράφηκαν από τους γνωστούς «Μακεδονομάχους». Ο μόνος που έχει κερδίσει από αυτή την ιστορία είναι ο εργολάβος, ο οποίος έχει λάβει επιπλέον 100 εκατομμύρια ευρώ για τις καθυστερήσεις που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε.

Και σαν να μην φτάνει αυτό, έρχεται η κυβέρνηση, αγκαζέ με τον κ. Τζιτζικώστα, να ξεκινήσει την κατασκευή του πολυσυζητημένου flyover περιφερειακού, χωρίς ώριμη κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική μελέτη που να λαμβάνει υπόψη τη λειτουργία του Μετρό και την αλλαγή του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης που αυτό θα προκαλέσει.

Σπαταλούν εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητόδρομου αντί να επισπεύδουν τη λειτουργία της βασικής γραμμής και της γραμμής Καλαμαριάς και αντί να προχωρούν την επέκταση του Μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και το αεροδρόμιο. Αντί να ενισχύσουν δηλαδή τις δημόσιες μεταφορές για να μειωθεί η χρήση ΙΧ αυτοκινήτων, υλοποιούν τον flyover περιφερειακό που ακυρώνει το όφελος του Μετρό στη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στους δρόμους.

Εμείς καλούμε τους πολίτες της Κεντρικής Μακεδονίας να υποστηρίξουν την πρότασή μας για ένα δίκτυο Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα περιλαμβάνει: Τραμ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, Μετρό στο κέντρο και επεκτάσεις δυτικά και ανατολικά προς αεροδρόμιο στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σύνδεση και των 7 ΠΕ της Περιφέρειας με το αεροδρόμιο, το Λιμάνι και το Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης με δίκτυο Προαστιακού Σιδηροδρόμου και αποκατάσταση του Σιδηροδρομικού Δικτύου που έχει καταρρεύσει και υπολειτουργεί από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και μετά.

-Ο Απόστολος Τζιτζικώστας στις τελευταίες περιφερειακές εκλογές εξελέγη από τον πρώτο γύρο, με ποσοστό άνω του 60% και φαίνεται πως είναι πάλι φαβορί για την επανεκλογή του. Τι θετικό μπορείτε να του πιστώσετε για όλα αυτά τα χρόνια που είναι περιφερειάρχης και ποια εκτιμάτε ότι είναι η μεγαλύτερη υστέρηση της διοίκησής του;

Ο κ. Τζιτζικώστας είναι περιφερειάρχης 10 ολόκληρα χρόνια, ενώ νωρίτερα διετέλεσε αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης στη διοίκηση του Παναγιώτη Ψωμιάδη. Το μόνο που μπορεί να πιστώσει κανείς στον κ. Τζιτζικώστα είναι η επικοινωνία, τα έργα βιτρίνας και ο διαρκής εναγκαλισμός του με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, εις βάρος των συμφερόντων των πολιτών της Κεντρικής Μακεδονίας.

Δεν μπορούμε άλλωστε να ξεχάσουμε ότι ο άλλοτε «ανεξάρτητος» περιφερειάρχης διεκδίκησε την προεδρία της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στον κ. Μητσοτάκη.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μια πάλαι ποτέ ακμάζουσα οικονομικά περιφέρεια, μετά από δέκα χρόνια διοίκησης του Απόστολου Τζιτζικώστα βρίσκεται σήμερα σε φάση ύφεσης και παρακμής. Με διπλάσια ανεργία (20,00 %), από τη μέση καταγεγραμμένη ανεργία στη χώρα, (10,8%) και με ΑΕΠ μόλις στο 80% του μέσου εθνικού ΑΕΠ και στο 50% του μέσου ΑΕΠ των περιφερειών της ΕΕ, κατατάσσεται σήμερα στις δύο χειρότερες περιφέρειες της χώρας από την άποψη της απασχόλησης και σε μια από τις φτωχότερες περιφέρειες της ΕΕ.

Με τον πληθυσμό να απειλείται από τη φτώχεια, καθώς ένας στους τέσσερις πολίτες της, 450,000 άνθρωποι δηλαδή, ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά μας φεύγουν, μετά τις σπουδές τους, για την Αθήνα ή για το εξωτερικό για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.

Εμείς πιστεύουμε ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πρέπει να γίνει κέντρο επεξεργασίας και εφαρμογής πολιτικών ισόρροπης και δίκαιης Ανάπτυξης στην Κ. Μακεδονία.

-Ποια είναι η βασική διαφορά της δικής σας πρότασης για την Κεντρική Μακεδονία σε σχέση με της νυν διοίκησης;

Η Περιφέρεια πρέπει να πάψει να είναι παρακολούθημα της κυβέρνησης. Να γίνει πραγματικά αυτοδιοικούμενη, μακριά από κάθε είδους εξάρτηση από κρατικά, κυβερνητικά ή οικονομικά συμφέροντα.

Δεν μπορεί για άλλη μια τετραετία η διοίκηση της δεύτερης μεγαλύτερης Περιφέρειας της χώρας να είναι θεατής και χειροκροτητής των κυβερνητικών πολιτικών που φτωχοποιούν τους πολλούς και μοιράζουν υπερκέρδη στους λίγους.

Εμείς πιστεύουμε ότι η διοίκηση της Περιφέρειας πρέπει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ακόμη και εκεί που τυπικά δεν έχει αρμοδιότητα, πιέζοντας και διεκδικώντας την κυβέρνηση για αποκέντρωση προς όφελος των πολιτών, του δημόσιου συμφέροντος και των δημόσιων αγαθών.

Με δεδομένη την παντοδυναμία της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας μετά τις διπλές εκλογές που προηγήθηκαν νομίζω ότι η Δημοκρατία χρειάζεται αντίλογο και θεσμικά αντίβαρα για να λειτουργήσει. Η Περιφέρεια μπορεί και πρέπει να γίνει το θεσμικό αντίβαρο και το ανάχωμα των καταστροφικών για τον τόπο κυβερνητικών πολιτικών.

-Τι αποκομίσατε από τις περιοδείες σας στις περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας (σσ: πλην Θεσσαλονίκης); Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που σας θέτουν οι πολίτες;

Οι κάτοικοι των έξι Περιφερειακών Ενοτήτων της Κεντρικής Μακεδονίας, πλην της Θεσσαλονίκης, βιώνουν την απόλυτη εγκατάλειψη. Ο πρωτογενής τομέας παραγωγής απειλείται από εξαφάνιση, μιας και οι νέες γενιές αναγκάζονται να μεταναστεύσουν προς τα μεγάλα αστικά κέντρα για να αναζητήσουν εργασία. Και μένουν πίσω οι μεγαλύτερες γενιές για να παλέψουν για την επιβίωση τους. Με διαλυμένα δίκτυα, επικίνδυνους δρόμους, πλήρη απουσία έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και εγγειοβελτιωτικών έργων και χωρίς αναπτυξιακά έργα υποδομής.

Εμείς δίνουμε έμφαση στην ανασυγκρότηση του πρωτογενούς τομέα της αγροτικής παραγωγής, του δευτερογενούς τομέα της επεξεργασίας των προϊόντων του αγροδιατροφικού τομέα, καθώς και του τριτογενούς τομέα της εξαγωγής και εμπορίας των αγροτικών προϊόντων.

Λόγω της υποψηφιότητάς μου για τη διοίκηση της Περιφέρειας έχω επισκεφθεί όλες τις περιοχές. Ήταν μια δύσκολη προεκλογική περίοδος για όλους μας, ξεκίνησε με τις πυρκαγιές και ολοκληρώνεται με τις φονικές πλημμύρες. Η κλιματική κρίση και οι επιπτώσεις της είναι πλέον εδώ και οι συμπολίτες μας στις μικρότερες πόλεις και τα χωριά είναι οι πλέον απροστάτευτοι.

Όπου και αν πήγα αντίκρυσα παρατημένα και ακαθάριστα ρέματα. Δεν υφίσταται κανένα αντιπλημμυρικό έργο, με απόλυτη ευθύνη της διοίκησης Τζιτζικώστα. Τα αντιπλημμυρικά δίκτυα και η αντιπλημμυρική προστασία είναι ανύπαρκτα και δεν έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα των ακραίων φαινομένων που φέρνει η κλιματική αλλαγή.

Η Περιφέρεια υπό την διοίκηση Τζιτζικώστα δεν απορρόφησε καθόλου κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και για την υλοποίηση των Σχεδίων Διαχείρισης Πλημμυρικού Κινδύνου που είναι έτοιμα από το 2018. Με κίνδυνο ανά πάσα στιγμή η Κεντρική Μακεδονία να βουλιάξει και να πνιγεί σαν τη Θεσσαλία.

Η «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» εγγυάται ότι θα αποκατασταθεί ο ενιαίος και ολοκληρωμένος σχεδιασμός των έργων υποδομής, τα οποία μέχρι τώρα εκτελούνται ασυντόνιστα και αποσπασματικά. Κι ακόμη, ότι θα επικαιροποιηθούν και θα υλοποιηθούν τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας που είναι έτοιμα από το 2018 και μένουν αναξιοποίητα.

-Τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εξέλεξαν τον Στέφανο Κασσελάκη ως πρόεδρο του κόμματος. Από τότε έχουν πυροδοτηθεί εντάσεις και μια ευρεία συζήτηση εντός του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης που στηρίζει την υποψηφιότητά σας. Πώς αποτιμάτε το εκλογικό αποτέλεσμα στον ΣΥΡΙΖΑ και ποια θα είναι η συνεργασία σας με τον νέο πρόεδρο του κόμματος είτε ως διοίκηση είτε ως αντιπολίτευση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;

Η αποχώρηση του Αλέξη Τσίπρα από την προεδρία και η εκλογή του Στέφανου Κασσελάκη από χιλιάδες μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ συνιστούν μια νέα εποχή για τον πολιτικό μας χώρο αλλά και για το πολιτικό μας σύστημα.

Ο Στέφανος είναι ο νέος πρόεδρος του όλου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Ένα κόμμα όμως δεν είναι μόνο ο πρόεδρός του. Είναι κυρίως τα χιλιάδες μέλη του, καθώς και οι ιδέες και οι πολιτικές του.

Και βέβαια ο αντίπαλος δεν είναι στο κόμμα, αλλά στις δεξιές πολιτικές και στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που η Δεξιά εκπροσωπεί.

Γι’ αυτό, όλοι μαζί θα αγωνιστούμε, από κάθε μετερίζι, για να υλοποιηθεί ο πολιτικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ανάδειξη μιας προοδευτικής κυβέρνησης που θα βγάλει την ελληνική οικονομία και την κοινωνία από το τέλμα στο οποίο σήμερα βρίσκεται.

Έχουμε ήδη ανοιχτούς διαύλους τόσο με τον ίδιο όσο και με τους στενούς του συνεργάτες. Την επόμενη μέρα των αυτοδιοικητικών εκλογών αυτή η συνεργασία θα συνεχιστεί και σε θεσμικό επίπεδο.

Ο κ. Κασσελάκης γνωρίζει ήδη τα μεγάλα προβλήματα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και μαζί, από κοινού, θα καταθέσουμε προτάσεις και θα δώσουμε λύσεις προς όφελος των πολιτών, του δημοσίου συμφέροντος και της Δημοκρατίας.