Την πρόταση του για τη δημιουργία ενός δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό, προαστιακός) στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναλύει σε άρθρο-παρέμβαση του στην Parallaxi ο υποψήφιος περιφερειάρχης με την παράταξη «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας», καθηγητής και πρώην πρύτανης ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος.
Αναλυτικά το άρθρο του Γ. Μυλόπουλου:
Τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, Τραμ, Μετρό και Προαστιακός Σιδηρόδρομος, έχουν συντριπτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα συμβατικά μέσα κυκλοφορίας, όπως είναι τα ΙΧ αυτοκίνητα και τα λεωφορεία. Αυτός είναι ο λόγος που προτιμώνται σήμερα παντού, στην Ευρώπη αλλά και αλλού.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι όπου λειτουργούν Μέσα Σταθερής Τροχιάς βελτιώνεται σημαντικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα, που είναι συστηματικά το μεγαλύτερο πρόβλημα σε όλες τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.
Τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς συμβάλλουν καθοριστικά στη δραστική μείωση της κυκλοφορίας ΙΧ αυτοκινήτων στους δρόμους. Δρουν δηλαδή στην κατεύθυνση της διαχείρισης της ζήτησης της κυκλοφορίας, παρέχοντας αντικίνητρα στη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων.
Σε αντίθεση με την κατασκευή διαρκώς νέων οδικών αξόνων, που λειτουργεί στην κατεύθυνση της διαχείρισης της προσφοράς της κυκλοφορίας, δίνοντας κίνητρο για την κυκλοφορία ακόμη περισσότερων αυτοκινήτων στους δρόμους.
Λύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα μονόδρομα με το σχεδιασμό νέων δρόμων οδηγούμαστε σε ένα διαρκές αδιέξοδο. Περισσότερα αυτοκίνητα γεννούν την ανάγκη περισσότερων δρόμων. Και περισσότεροι δρόμοι δίνουν κίνητρο για ακόμη περισσότερα αυτοκίνητα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης, μιας γραμμής 9,5 μόλις χιλιομέτρων στο κέντρο της πόλης και 13 μόνο σταθμών, θα μειώσει κατά 80.000 τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους, όταν με το καλό τεθεί σε λειτουργία. Αν συνυπολογίσει κανείς και τη μείωση των ΙΧ από την ένταξη στο δίκτυο του μετρό και στις δύο επεκτάσεις που έχουν σχεδιαστεί από το 2018 αλλά δεν έχει γίνει τίποτε γι’ αυτές τα τελευταία 4 χρόνια, μιας προς δυτικά και μιας προς αεροδρόμιο, η μείωση των ΙΧ αυτοκινήτων στους δρόμους της πόλης θα υπερδιπλασιαστεί.
Που σημαίνει ότι η Θεσσαλονίκη, όταν θα λειτουργεί το μετρό από τα δυτικά της πόλης μέχρι το αεροδρόμιο, δεν θα μοιάζει σε τίποτε με αυτό που συμβαίνει σήμερα, όσον αφορά στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων και στα κυκλοφοριακά προβλήματα στους δρόμους.
Αυτός είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο ο σχεδιασμός του flyover περιφερειακού στη Θεσσαλονίκη την ώρα που το μετρό καθυστερεί αδικαιολόγητα να λειτουργήσει, οι επεκτάσεις του μετρό έχουν ξεχαστεί και ο προαστιακός σιδηρόδρομος φαντάζει ακόμη μακρινό όνειρο θερινής νυκτός, μια και ακόμη και το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο έχει καταρρεύσει, είναι ενέργεια απολύτως άστοχη, εκτός ολοκληρωμένου σχεδιασμού και καταστροφική για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
Πρόκειται για ένα έργο που σχεδιάστηκε αποσπασματικά, εκτός συνολικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της περιοχής και χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την ταυτόχρονη λειτουργία του μετρό που εκτελείται και που πρόκειται να λειτουργήσει, ελπίζουμε, σύντομα.
Δεύτερο σημείο υπεροχής των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, που σχετίζεται και αυτό με τη μεγάλη μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους, είναι η μόνιμη επίλυση του προβλήματος της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Που σημαίνει ότι η λειτουργία ενός δικτύου τραμ και μετρό στη Θεσσαλονίκη και προαστιακού σιδηροδρόμου στην περιφέρεια αντίστοιχα, θα μειώσει τη ρύπανση της ατμόσφαιρας και θα αντιμετωπίσει δραστικά το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Έχοντας ως εκ τούτου ευεργετικές συνέπειες και στην επελαύνουσα κλιματική αλλαγή.
Και είναι απορίας άξιο ότι όλοι όσοι μιλούν για την ανάγκη αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, από τον πρωθυπουργό μέχρι τους υπουργούς και τον περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, δεν προτείνουν συγκεκριμένα μέτρα και έργα για την επίτευξη αυτού του στόχου, όπως είναι τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς.
Το τρίτο σημείο υπεροχής των Μέσων Σταθερής Τροχιάς έναντι των συμβατικών μέσων, έχει να κάνει με την ενεργειακή κρίση. Η αντικατάσταση εκατοντάδων χιλιάδων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων με ηλεκτροκίνητους συρμούς συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση της ενέργειας και των καυσίμων στις μεταφορές.
Γεγονός που έχει και ευεργετικές οικονομικές συνέπειες, αφού οι μεταφορές κοστίζουν λιγότερο στους πολίτες και στην εθνική οικονομία.
Το τέταρτο σημείο υπεροχής έχει να κάνει με τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Ένα πρόβλημα που έχει καταντήσει μάστιγα τα τελευταία χρόνια και σχετίζεται κυρίως με την κακή ποιότητα του οδικού δικτύου και την παλαιότητα του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων.
Τέλος, η λειτουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου Μέσων Σταθερής Τροχιάς θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα της ζωής των πολιτών, αφού θα μειώσει τους χρόνους και θα αυξήσει κατακόρυφα την αξιοπιστία των μετακινήσεων.
Η δραστική επίλυση των περιβαλλοντικών, οικονομικών, ενεργειακών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα έρθει μέσα από τον σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου δικτύου Μέσων Σταθερής Τροχιάς που με σταθερότητα θα ικανοποιούν την ανάγκη για μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους και για αύξηση της αξιοπιστίας και της ποιότητας των μετακινήσεων.
Οι άμεσες προτεραιότητες της δικής μας υποψηφιότητας για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι:
- Η διεκδίκηση της επίσπευσης της λειτουργίας των δύο γραμμών του μετρό της Θεσσαλονίκης, της βασικής και της επέκτασης προς Καλαμαριά. Η κωλυσιεργία δεν ευνοεί κανέναν άλλον, παρά μόνο τα επιχειρηματικά συμφέροντα των εργολάβων.
- Η διεκδίκηση της έναρξης της κατασκευής των δύο επεκτάσεων του μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει εγκριθεί από το 2018 με τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης των αντίστοιχων περιοχών. Τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά πρωτόκολλα ευνοούν έναν τέτοιο σχεδιασμό.
- Ο σχεδιασμός ενός δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου που θα συνδέει το αεροδρόμιο Μακεδονίας, τον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης και το λιμάνι με τις 6 περιφερειακές ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας.
Επιτέλους, εκτός από ωραία προεκλογικά λόγια, ας περάσουμε και στα ωραία και χρήσιμα μετεκλογικά έργα.