Τα έργα τρέχουν με γοργούς πια ρυθμούς.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης; Τι έχει ολοκληρωθεί και τι μένει μετέωρο;

Είναι αλήθεια πως όταν τον Μάρτιο του 2016 αναλάβαμε ως νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε., βρήκαμε το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης σταματημένο και εγκαταλελειμμένο για περισσότερο από 2 χρόνια, με το ποσοστό ολοκλήρωσής του να βρίσκεται, 10 ολόκληρα χρόνια μετά την έναρξη της κατασκευής του, μόλις στο 37%.Σήμερα το έργο υλοποιείται πλέον με γρήγορους ρυθμούς σε νέες και σταθερές βάσεις, με το ποσοστό ολοκλήρωσής του να βρίσκεται στο 65%. Καταφέραμε δηλαδή στα τελευταία 2,5 χρόνια και «τρέξαμε» το έργο 3 φορές πιο γρήγορα σε σχέση με το παρελθόν.Στη βασική γραμμή του έργου έχει ολοκληρωθεί το 100% της διάνοιξης των υπόγειων σηράγγων και το 95% των έργων πολιτικού μηχανικού, ενώ αρχές του 2019 αναμένεται να έρθουν στο Αμαξοστάσιο και οι 18 υπερσύγχρονοι και αυτόματοι, χωρίς οδηγό, συρμοί. Το 2019 θα έχει επίσης ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των σιδηροτροχιών, έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια.Στην επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, αντίστοιχα, έχει ήδη ολοκληρωθεί το 100% των υπόγειων σηράγγων, το 80% του κατασκευαστικού αντικειμένου των σταθμών, καθώς και το 60% του συνολικού φυσικού αντικειμένου.Η μεγάλη πρόοδος του έργου είναι πλέον σήμερα ορατή, καθώς από τα τέλη του 2017, όπως το είχαμε υποσχεθεί, άρχισαν να απομακρύνονται οι εργοταξιακές καταλήψεις και να παραδίδονται στην κανονική κυκλοφορία δρόμοι που επί πολλά χρόνια ήταν κατειλημμένοι από εργοτάξια. Σήμερα, έχοντας σχεδόν ολοκληρώσει την κατασκευή, έχουμε μπροστά μας το τμήμα του έργου που αφορά σε εξοπλισμούς και προμήθειες συρμών και ΗΜ συστημάτων, που με δεδομένη την πρόοδο των σχετικών μελετών, αλλά και το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός της ολοκλήρωσης του έργου είναι απολύτως διασφαλισμένος, οδηγούν στη βεβαιότητα ότι το έργο βαίνει με ταχείς βηματισμούς προς ολοκλήρωση το 2020.Όσον αφορά τους δύο καθυστερημένους κεντρικούς σταθμούς, στο μεν σταθμό «Αγία Σοφία», μετά την ολοκλήρωση των ανασκαφών η κατασκευή προχωρεί κανονικά, ενώ στο σταθμό «Βενιζέλου», ο οποίος το 2016 είχε 0% κατασκευαστική πρόοδο, σήμερα έχουν διευθετηθεί όλες οι εκκρεμότητες και η κατασκευή ξεκίνησε και προχωρεί κανονικά.Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα το έργο έχει σαφή, πλέον, ορίζοντα ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τον οποίο η βασική γραμμή θα το Νοέμβριο του 2020, ενώ λίγους μήνες αργότερα, αρχές 2021, θα παραδοθεί και η επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς.

Δεν υπάρχουν δηλαδή «αγκάθια», πρόβλημα ή προβλήματα που μπορεί να ανακόψουν την πορεία που περιγράψατε;

Σήμερα έχουν επιλυθεί οριστικά όλα τα προβλήματα και έχουν θεραπευτεί όλες οι παθογένειες που ταλάνιζαν το έργο. Η πολιτική βούληση από πλευράς κυβέρνησης,
η αμέριστη στήριξη από πλευράς του υπουργού Υποδομών, του κ. Σπίρτζη, σε συνδυασμό με τις αποτελεσματικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες της διοίκησης και βέβαια την πολλή και συστηματική δουλειά τόσο της Αττικό Μετρό ΑΕ, όσο και της αναδόχου Κοινοπραξίας, έχουν συμβάλει ώστε το έργο να έχει μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης.Το Μετρό μπήκε στις ράγες και κανείς δεν μπορεί πλέον να το σταματήσει.

Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε σε σχέση με τις αιτιάσεις των εργολάβων αναδόχων του έργου που είχαν οικονομικές διεκδικήσεις εκατομμυρίων από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ;

Έπειτα από πολλές και σύνθετες ενέργειες της διοίκησής μας, οι υπέρογκες διεκδικήσεις του προηγούμενου αναδόχου, που ξεπερνούσαν τον προϋπολογισμό του έργου, έχουν διευθετηθεί μέσω των διαιτησιών με εξαιρετικά συμφέροντα για το Δημόσιο τρόπο. Ο ανάδοχος έχει εδώ και καιρό αποσύρει την αίτηση διάλυσης της σύμβασης και το έργο έχει πλέον σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Σήμερα στο ΜΕΤΡΟ απασχολούνται περίπου 2.500 άνθρωποι. Υπάρχει κάποιου είδους πρόβλεψη γι αυτούς για την επόμενη μέρα;

Το Μετρό από τη στιγμή που επανεκκίνησε το 2016, τόνωσε την οικονομία της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, με τα εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ που επενδύθηκαν στο έργο. 242 εκ. Ευρώ, μόνο το 2017, επενδύθηκαν στα δύο έργα της Θεσσαλονίκης, ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας. Επιπλέον, δεκάδες τεχνικές εταιρείες έχουν βρει αντικείμενο ως υπεργολάβοι ή ως προμηθευτές των κυρίως αναδόχων των έργων. Όμως το Μετρό δεν ολοκληρώνεται εδώ. Υπάρχουν οι επεκτάσεις του, τόσο ανατολικά, προς αεροδρόμιο, όσο και δυτικά, προς τους πολυπληθείς και οικονομικά μη προνομιούχους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης, που θα συνεχίσουν να κινούν την οικονομία και να παρέχουν θέσεις εργασίας για πολλά ακόμη χρόνια.Το βλέπουμε αυτό και στην Αθήνα, όπου σήμερα, 18 χρόνια μετά τη λειτουργία της πρώτης γραμμής Μετρό, δημοπρατούμε και ξεκινούμε την πρώτη φάση της μεγαλύτερης γραμμής, της γραμμής 4, προϋπολογισμού 1,5 δις Ευρώ.Ήδη λοιπόν η Αττικό Μετρό ΑΕ ετοιμάζεται τους επόμενους μήνες να δημοπρατήσει τις πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του έργου προς τη δυτική Θεσσαλονίκη, τις αρχαιολογικές δηλαδή και τις εργασίες μετακίνησης των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, προϋπολογισμού 30 εκατομμυρίων Ευρώ, ποσό που εξοικονομήθηκε εξ αιτίας της μεγάλης απορρόφησης πόρων τη χρονιά που μας πέρασε. Το έργο αναμένεται να αναδείξει ανάδοχο και να ξεκινήσει αρχές του 2019.

Ποιος θα έχει την ευθύνη στα κέντρα διαχείρισης του ΜΕΤΡΟ όταν ξεκινήσει η λειτουργία του; Εμείς ή οι Ιταλοί που προμηθεύουν το υλικό; Θα υπάρχουν έλληνες εργαζόμενοι σε αυτά τα κέντρα;

Η διαχείριση και λειτουργία του έργου είναι αποκλειστικά ελληνική υπόθεση, όπως ελληνική υπόθεση είναι και η κατασκευή του από το ανθρώπινο δυναμικό της Αττικό Μετρό ΑΕ και των αναδόχων εργοληπτικών εταιριών, που διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία και συσσώρευση μοναδικής εμπειρίας στην υλοποίηση σύνθετων και απαιτητικών έργων. Η δουλειά της Ιταλικής εταιρείας Ansaldo Hittachi είναι η κατασκευή και η προμήθεια των συρμών και των Η/Μ συστημάτων του έργου.Όσον αφορά στη λειτουργία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, η πολιτική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών είναι το έργο, τα πρώτα τουλάχιστον και δύσκολα χρόνια, να το λειτουργήσει η Αττικό Μετρό ΑΕ, με αμιγώς ελληνικό προσωπικό που θα προσληφθεί και θα εκπαιδευτεί ειδικά γι’ αυτό το σκοπό. Που σημαίνει βέβαια ακόμη πιο πολλές νέες θέσεις εργασίας...

Φέρατε φέτος στη ΔΕΘ ένα βαγόνι σαν αυτό που θα κυκλοφορεί στις σήραγγες της Θεσσαλονίκης. Πέρυσι είχατε φέρει ένα άλλο, διαφορετικό, γεγονός που οδήγησε σε σκληρή κριτική στον τρόπο που χειριστήκατε το θέμα από τον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου υποδομών της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου κ. Σιμόπουλο. Τι απαντάτε;

Το 2016, την πρώτη χρονιά που το έργο επανεκκίνησε, μετά τη διετή εγκατάλειψή του από την κυβέρνηση στην οποία ο κ. Σιμόπουλος υπηρετούσε ως γενικός γραμματέας υποδομών και μεταφορών, έπρεπε με έναν ισχυρό συμβολισμό να δείξουμε ότι η Αττικό Μετρό Α.Ε. ήρθε στη Θεσσαλονίκη αποφασισμένη να ολοκληρώσει το έργο. Γι’ αυτό και φέραμε ένα βαγόνι από το Μετρό της Αθήνας.Πέρυσι, θέλοντας να συμβολίσουμε ότι το έργο προχωρεί, φέραμε ένα ίδιου τύπου με το δικό μας, νέας γενιάς και χωρίς οδηγό βαγόνι, από το Μετρό της Κοπεγχάγης.Φέτος, ήρθε η ώρα να φέρουμε το πρώτο βαγόνι της δικής μας παραγγελίας, ένα από τα 72 που θα κυκλοφορούν το 2019 δοκιμαστικά και το 2020 σε κανονική λειτουργία στη Θεσσαλονίκη.

Κι ενώ συμβαίνουν αυτά δημοσιεύεται φωτογραφία σας με τον κ. Σιμόπουλο μπροστά στο βαγόνι. Ποια είναι σήμερα η σχέση σας μαζί του; Να υποθέσουμε ότι δόθηκαν οι εξηγήσεις;...

Η φωτογραφία στην προσωπική μου σελίδα Facebook με τον κ. Σιμόπουλο είχε το νόημα της διάκρισης που όλοι πρέπει να κάνουμε μεταξύ πολιτικής αντιπαράθεσης αφενός και ανθρώπινων σχέσεων αφετέρου.Έχει μεγάλη σημασία για την ίδια τη Δημοκρατία ο πολιτικός πολιτισμός, να μπορούμε δηλαδή να βρίσκουμε σημείο επαφής και με ανθρώπους που έχουν αντίθετη πολιτική άποψη από εμάς.Το ζητάει ιδιαίτερα η σημερινή εποχή, η οποία σφραγίζεται από μια άνευ προηγουμένου έξαρση των ολοκληρωτικών και φασιστικών αντιλήψεων, τις οποίες οφείλουμε, με κάθε τρόπο, να αποτρέψουμε.Αυτός ήταν λοιπόν ο συμβολισμός της φωτογράφησής μου με τον κ. Σιμόπουλο, με τον οποίο με συνδέει μια συναδελφική σχέση, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος είναι ταγμένος και υποστηρίζει μια πολιτική αντίληψη η οποία όχι μόνο σταμάτησε το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έγινε ποτέ στην Θεσσαλονίκη, αλλά ευθύνεται και για τη σημερινή φτώχεια και παρακμή στη χώρα μας.

Υπάρχουν αυτή την στιγμή μελέτες για τον σταθμό Βενιζέλου;. Δεν ανησυχείτε για την πιθανότητα να υπάρξει χρονικός «εκτροχιασμός» του έργου εξαιτίας των αποφάσεων για την διατήρηση των αρχαιοτήτων; Μπορείτε σήμερα να δώσετε ακριβή χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του έργου αυτού;

Πρέπει να γίνει σαφές σε όλους πως τον Μάρτιο του 2016, όταν επανεκκινήσαμε το έργο κι ενώ οι υπόλοιποι σταθμοί βρίσκονταν σε κάποιο ποσοστό υλοποίησης, στο σταθμό Βενιζέλου δεν είχε γίνει ούτε η παραμικρή κατασκευαστική εργασία ή ακόμη και μελέτη για την κατασκευή του.Μόλις το 2017 η πολιτεία ενέκρινε την καινοτόμο πρόταση της Αττικό Μετρό για την κατά χώρα διατήρηση των σημαντικών αρχαιοτήτων και τελικά στα τέλη του 2017 άρχισαν οι κατασκευαστικές εργασίες στον σταθμό.Είναι λοιπόν απόλυτα λογικό και θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο, ότι ένας σταθμός που ξεκίνησε με 11 χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με τους υπόλοιπους, δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί στον ίδιο χρόνο με αυτούς...

Από το ΠΑΣΟΚ ενταχθήκατε στον ΣΥΡΙΖΑ. Που τελειώνει η πολιτική σας διαδρομή;

Ως πρύτανης του ΑΠΘ και ως εκπρόσωπος της Συνόδου των Πρυτάνεων συγκρούστηκα με αφορμή το νεοφιλελεύθερης κατεύθυνσης νόμο Διαμαντοπούλου με την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πρώτα και στη συνέχεια και με τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, με μεγάλο προσωπικό κόστος, μια και υπέστην μια άνευ προηγουμένου επίθεση λάσπης και κατασυκοφάντησης τότε, όπως θυμάστε.Τα χρόνια αυτά της κρίσης, το πάλαι ποτέ σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ, όπως άλλωστε και τα κόμματα της σοσιαλδημοκρατίας στην Ευρώπη, έκαναν μια εντυπωσιακή στροφή προς συντηρητικές και νεοφιλελεύθερες θέσεις.Τόσο ο ίδιος, όσο όμως και εκατομμύρια Έλληνες πολίτες, που είμαστε ανέκαθεν ενταγμένοι στην προοδευτική παράταξη και προσανατολισμένοι στους αγώνες της για δημοκρατία, σοσιαλισμό, ισονομία και κοινωνική δικαιοσύνη, ακολουθούμε τις αξίες και τις ιδέες μας και όχι κόμματα.Όσο λοιπόν το ΠΑΣΟΚ υπηρετούσε προοδευτικές πολιτικές, είμαστε υποστηρικτές και ψηφοφόροι του.Σήμερα που ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Αλέξης Τσίπρας εκφράζουν την προοδευτική πολιτική για μια δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη, σηκώνοντας το βάρος της αντιπαράθεσης με τις συντηρητικές αντιλήψεις και τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές που ευθύνονται για την ύφεση, τη φτώχεια και την παρακμή στη χώρα μας, είναι υποχρέωση όλων των προοδευτικών πολιτών να συγκροτήσουμε ένα προοδευτικό κοινωνικό μέτωπο απέναντι στην προσπάθεια της αναχρονιστικής Δεξιάς και των οπαδών του νεοφιλελευθερισμού να επανέλθουν με τις καταστροφικές πολιτικές τους.Δεν αλλάξαμε εμείς κε Λυκεσά. Το ΠΑΣΟΚ εγκατέλειψε το προοδευτικό, αντιδεξιό και σοσιαλιστικό παρελθόν του.Την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή και μια πιο δίκαιη κοινωνία σήμερα στη χώρα μας την εκφράζουν οι δυνάμεις που υποστηρίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ και γι’ αυτό τόσο εγώ, όσο και εκατομμύρια Έλληνες, βρισκόμαστε στο πλευρό του.

Από Πρύτανης του ΑΠΘ, πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η προσωπική διαδρομή στα δημόσια πράγματα θα ολοκληρωθεί με μια υποψηφιότητα για τον δήμο Θεσσαλονίκης. Είναι αυτός το δημαρχείο ένας στόχος σας;

Η γραμμή του Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν σταματά στο Δημαρχείο. Διέρχεται από το Πανεπιστήμιο, από το οποίο προέρχομαι, συνεχίζοντας στην υπόλοιπη ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης.Το λέω αυτό για να δείξω ότι προτεραιότητά μου σήμερα είναι να ικανοποιηθεί ένα όνειρο δεκαετιών για τους Θεσσαλονικείς, η λειτουργία του Μετρό, του μεγαλύτερου έργου υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη. Και μαζί με αυτό να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη, να αναβαθμιστεί η ποιότητα της ζωής των πολιτών και να βελτιωθεί το περιβάλλον της περιοχής.Γι’ αυτό το στόχο εργάζομαι και η προσμονή των συμπολιτών μου, που με σταματούν καθημερινά στο δρόμο για να με ρωτήσουν για την πρόοδο του έργου, με ενδυναμώνει ακόμη περισσότερο.Ως καθηγητής στο ΑΠΘ που δίδαξα και έκανα έρευνα χρόνια στην περιοχή της Βιώσιμης Ανάπτυξης άλλωστε, με ενδιαφέρει πολύ η εμπέδωση και εφαρμογή των αειφορικών πολιτικών που εκπονούμε αυτή την εποχή στην Αττικό Μετρό ΑΕ.Και η Θεσσαλονίκη, όπως και η Αθήνα άλλωστε, με τα έργα που υλοποιούμε, είναι ένα πολύ σημαντικό πεδίο άσκησης τέτοιων πολιτικών, με μεγάλο οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

*Η συνέντευξη του Καθηγητή Γιάννη Α. Μυλόπουλου, Προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε., δημοσιεύθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, στην Εφημερίδα των Συντακτών.