ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΘΝΟΥΣ ΓΙΑ 83η ΔΕΘ.

Σε ποια φάση βρίσκεται το έργο κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης; Πότε εκτιμάτε ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι Θεσσαλονικείς το Μετρό;

Τον Μάρτιο του 2016, οπότε αναλάβαμε ως νέα διοίκηση την Αττικό Μετρό ΑΕ, το Μετρό της Θεσσαλονίκης ήταν σταματημένο και εγκαταλελειμμένο ήδη περισσότερο από δύο χρόνια. Στην πόλη βρήκαμε παρατημένα και έρημα εργοτάξια, τον κόσμο να διαμαρτύρεται έντονα για την χωρίς προοπτική ταλαιπωρία του, τους επιχειρηματίες και τους καταστηματάρχες στις περιοχές των εργοταξίων κατεστραμμένους εξ αιτίας των ατέλειωτων παλινωδιών και καθυστερήσεων, καθώς και τους χιλιάδες εργαζόμενους στο έργο άνεργους. Κι ακόμη εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ εγκεκριμένα για το έργο παγωμένα σε Τράπεζες, την ώρα που η Ελλάδα διψούσε για επενδύσεις.
Η επανεκκίνηση βέβαια ενός σταματημένου έργου, του οποίου η διοίκηση βρίσκονταν στα δικαστήρια με την ανάδοχο κοινοπραξία, η οποία διεκδικούσε από το δημόσιο ένα τεράστιο ποσό που ξεπερνούσε τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου, δεν ήταν ούτε απλή ούτε και αυτονόητη.
Σήμερα, 2,5 χρόνια μετά, το έργο έχει υπερβεί όλα τα προβλήματα που το ταλαιπωρούσαν και υλοποιείται πλέον σε νέες και σταθερές βάσεις, γρήγορα και μεθοδικά.
Στη βασική γραμμή έχει ολοκληρωθεί το 100% της διάνοιξης των υπόγειων σηράγγων, το 95% των έργων πολιτικού μηχανικού σε 11 από τους 13 σταθμούς, καθώς και το 65% του συνολικού φυσικού αντικειμένου.
Στην επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, αντίστοιχα, έχει ολοκληρωθεί το 100% των υπόγειων σηράγγων, το 80% του κατασκευαστικού αντικειμένου των σταθμών, καθώς και το 60% του συνολικού φυσικού αντικειμένου.
Η μεγάλη πρόοδος του έργου είναι πλέον σήμερα ορατή, καθώς από τα τέλη του 2017 άρχισαν να απομακρύνονται οι εργοταξιακές καταλήψεις και να παραδίδονται στην κανονική κυκλοφορία δρόμοι που επί πολλά χρόνια ήταν κατειλημμένοι από εργοτάξια. Η αρχή έγινε με την απόδοση σε κανονική κυκλοφορία της οδού Δελφών στο ύψος του σταθμού Ανάληψη, συνεχίστηκε με την οδό Μοναστηρίου στο ύψος του Ν. Σιδηροδρομικού Σταθμού και της πλατείας Δημοκρατίας, την Λεωφόρο Κωνσταντίνου Καραμανλή στο ύψος της Παπάφη, με την οδό Αγ. Σοφίας και τελευταία με την Εγνατία στον σταθμό Σιντριβάνι, μπροστά στη Δ.Ε.Θ, καθώς και με τη Βενιζέλου.
Εντωμεταξύ, έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση των σιδηροτροχιών, ενώ στη φετινή 83Η Δ.Ε.Θ. ο κόσμος θα έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το πρώτο βαγόνι μας, ένα από αυτά που θα κυκλοφορούν στην πόλη από τα τέλη του 2020.
Είναι σαφές ότι τα προβλήματα, οι αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι για το έργο βρίσκονται πλέον πίσω μας. Σήμερα έχουμε μπροστά μας το τμήμα του έργου που αφορά σε εξοπλισμούς και προμήθειες κατά κύριο λόγο ΗΜ συστημάτων και συρμών, που με δεδομένη την πρόοδο των σχετικών μελετών και των παραγγελιών, αλλά και το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός της ολοκλήρωσης του έργου είναι απολύτως διασφαλισμένος, οδηγούν στη βεβαιότητα ότι το έργο βαίνει με ταχείς βηματισμούς προς ολοκλήρωση.
Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα το έργο έχει σαφή, πλέον, ορίζοντα ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τον οποίο το μεγαλύτερο μέρος της βασικής γραμμής, πλην των δύο σταθμών, Αγ. Σοφίας και Βενιζέλου, με το μεγάλο αρχαιολογικό ενδιαφέρον και τις μεγάλες καθυστερήσεις, θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία το Νοέμβριο του 2020, ενώ λίγους μήνες αργότερα, αρχές 2021, θα παραδοθεί και η επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, που θα συνδέσει τη Μίκρα με το κέντρο της Θεσσαλονίκης.Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το πρώτο ανέκδοτο που έγινε πραγματικότητα…6. Ποιές είναι οι βασικές αλλαγές που θα φέρει το Μετρό στη Θεσσαλονίκη;

Ποιές είναι οι βασικές αλλαγές που θα φέρει το Μετρό στη Θεσσαλονίκη;

Με όλα αυτά τα δεδομένα που προανέφερα, το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη, το έργο του Μετρό, ένα έργο κατά βάση συγκοινωνιακό με σαφείς όμως αναπτυξιακές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, αλλά και πολιτιστικές διαστάσεις, μπαίνει – επιτέλους – στην τελευταία φάση ολοκλήρωσής του.
Η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος θεωρώ ότι θα είναι μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές που θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη. Το γεγονός πως καθημερινά θα μετακινούνται με τις δύο γραμμές του Μετρό που σήμερα κατασκευάζονται πάνω από 300.000 επιβάτες και θα κυκλοφορούν περίπου 80.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα λιγότερα, κάνει εύκολα αντιληπτό στον καθένα τι σημαίνει αυτό για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στους δρόμους και για την καθημερινότητα του πολίτη και την ποιότητα της ζωής μας, όσο βέβαια και για την προστασία του αστικού περιβάλλοντος, τη βελτίωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας, αλλά και την αναστροφή του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.
Συγχρόνως, η δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη, τόσο κατά την κατασκευή, όσο και κατά την ολοκλήρωσή του, έρχεται να προσθέσει μια ακόμη παράμετρο στην προστιθέμενη αξία της πορείας της οικονομικής ανάπτυξης που επιχειρείται τελευταία στην Ελλάδα. Η αναπτυξιακή διάσταση της πόλης επιτυγχάνεται μέσω της τόνωσης του τουρισμού, του εμπορίου, της αγοράς, αλλά και του πολιτισμού, δίνοντας μια άλλη δυναμική στην ανάπτυξη και τη διεθνή εικόνα της Θεσσαλονίκης.
Το Μετρό προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς και η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Γίνεται μια σύγχρονη και ελκυστική μεγαλούπολη, διεκδικώντας μια προνομιακή θέση στο νέο αναπτυξιακό χάρτη της Ελλάδας και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής.

* Η συνέντευξη του Καθηγητή Γιάννη Α. Μυλόπουλου, Προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε., δημοσιεύθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 2018, στο Έθνος της Κυριακής, με αφορμή το αφιέρωμα στη 83η ΔΕΘ.