Το Μετρό καταλύτης για τον ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σχεδιασμό στη Θεσσαλονίκη

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της παράδοσης των έργων του Μετρό (βασική γραμμή και Καλαμαριά); Τι αναμένουμε για την περίπτωση της Βενιζέλου;

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την επανεκκίνησή του τον Μάρτιο του 2016, υλοποιείται σε όλα τα επίπεδα, (αρχαιολογικό, διάνοιξης σηράγγων, κατασκευαστικό, προμήθειας συστημάτων και τροχαίου υλικού), με σαφές χρονοδιάγραμμα και γοργούς ρυθμούς και για πρώτη φορά «βλέπει» ορίζοντα ολοκλήρωσης. Έτσι, το 2019 θα ολοκληρωθεί η κατασκευή των σταθμών και η εγκατάσταση του εξοπλισμού και του τροχαίου υλικού και θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των συρμών που θα κρατήσουν περίπου ένα χρόνο. Οι διεξοδικές δοκιμαστικές λειτουργίες είναι αναγκαίες γιατί πρέπει να προβλεφθούν, κάτω από όλες τις συνθήκες, όλα τα ενδεχόμενα και να τροφοδοτηθεί κατάλληλα με δεδομένα σε επίπεδο πραγματικού χρόνου το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του έργου, καθώς η λειτουργία των συρμών θα είναι αυτόματη και χωρίς οδηγούς.
Η εμπορική λειτουργία του έργου της βασικής γραμμής, από τη Νέα Ελβετία έως το Σιντριβάνι, θα ξεκινήσει το 2020, ενώ της επέκτασης προς Καλαμαριά λίγους μήνες αργότερα. Εξ’ αιτίας των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων που συνέβησαν το διάστημα 2012-2015 στην πρόοδο των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», που ευθύνονται για τη συνέχιση των αρχαιολογικών εργασιών ακόμη και σήμερα, το τμήμα της γραμμής που διέρχεται από αυτό το σταθμό δεν ακολουθεί την πρόοδο του υπολοίπου έργου και θα δοθεί σε χρήση σε δεύτερο χρόνο.

Ο σταθμός «Βενιζέλου» είναι πολύπαθος, εξ’ αιτίας εκείνου του τεχνητού διλήμματος «ή αρχαία ή Μετρό» που είχαν επιστρατεύσει οι προηγούμενες διοικήσεις και είχε πραγματικά διχάσει τη πόλη, προκαλώντας και την παύση των εργασιών στο σταθμό. Στον σταθμό από τη στιγμή που αποκαλύφθηκαν οι αρχαιότητες, μέχρι και την άνοιξη του 2016 δεν είχε γίνει, δυστυχώς, καμία πρόοδος στις κατασκευαστικές εργασίες. Αντίθετα, με εντατικές ενέργειές μας και με μια διευρυμένη αντίληψη όσον αφορά τη σημασία του αρχαιολογικού πλούτου για την πόλη, πριν λίγους μήνες εγκρίθηκε από το ΚΑΣ η νέα μελέτη της Αττικό Μετρό που προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή του σταθμού και τη διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων κατά χώρα. Ως αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης, μέσα στο καλοκαίρι ξεκίνησαν, επιτέλους, οι προπαρασκευαστικές εργασίες στον σταθμό.
Το σπουδαίο αρχαιολογικό εύρημα που βρέθηκε στο σταθμό «Βενιζέλου» θα διατηρηθεί στη θέση του και θα συνυπάρξει αρμονικά, ως επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, με τον σταθμό του Μετρό που θα κατασκευαστεί στο ίδιο σημείο. Ο σταθμός «Βενιζέλου» θα αποτελέσει ένα σημαντικό τοπόσημο μοναδικής αξίας για τη πόλη και η συνύπαρξη ενός μεγάλου τεχνικού έργου υποδομής, όπως είναι το Μετρό, με το παρελθόν, την ιστορία και τον πολιτιστικό μας πλούτο θα δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για την τοπική οικονομία μετά την ολοκλήρωσή του.

Πως εξελίσσεται η διαδικασία για την επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά και προς το αεροδρόμιο;

Μετά την επανεκκίνηση του έργου και τη δρομολόγηση νέου χρονοδιαγράμματος έχει ξεκινήσει και ο σχεδιασμός των επεκτάσεων, καθώς στόχος μας είναι η λειτουργία ενός σύγχρονου έργου υποδομής, το οποίο θα εξυπηρετεί σταδιακά το σύνολο των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Στην κατεύθυνση αυτή, ήδη μελετώνται από την Αττικό Μετρό οι επεκτάσεις του έργου προς Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία με 6 σταθμούς, προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο και Κορδελιό, με 4 σταθμούς καθώς φυσικά και η σύνδεση του Αεροδρομίου με την επέκταση της Γραμμής της Καλαμαριάς.
Ήδη για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές συσκέψεις στα γραφεία της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη με τους δημάρχους των Δήμων τους οποίους επηρεάζουν οι επεκτάσεις, καθώς και τους αρμόδιους φορείς. Οι συναντήσεις αυτές είχαν πολύ θετικά αποτελέσματα, καθώς υπήρξε συμφωνία και συναντίληψη για τις επιλογές της Αττικό Μετρό ΑΕ. Οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα με σκοπό να εξασφαλιστεί ο βέλτιστος σχεδιασμός για τις τρεις επεκτάσεις του έργου, ώστε να είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση των έργων. Από τη πλευρά μας ο σχεδιασμός συνεχίζεται, ενώ ήδη στη γραμμή προς Νεάπολη έχουν ξεκινήσει και προχωρούν οι πρόδρομες γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες.
Τέλος, σχετικά με τη γραμμή προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» εξετάζουμε τη λύση της υπέργειας σύνδεσης, μια λύση πιο γρήγορη και περισσότερη οικονομική.

Πως θα εξασφαλιστεί ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού για την πόλη;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης συνιστά την μεγαλύτερη τομή στη ζωή της πόλης εδώ και πολλές δεκαετίες και η εμπορική λειτουργία του το 2020 θα αλλάξει άρδην τα σημερινά συγκοινωνιακά δεδομένα, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης.
Το ζητούμενο όμως δεν είναι να περιμένουμε τις αλλαγές, αλλά να τις προβλέψουμε και να επικαιροποιήσουμε έγκαιρα το στρατηγικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης. Αυτό ακριβώς το νόημα έχει το πλέγμα των παρεμβάσεων του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζη, καθώς τόσο ο δημόσιος, πλέον, Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, όσο και ο ΟΣΕΘ θα συμβάλουν από κοινού με την Αττικό Μετρό ΑΕ στην αποκατάσταση ενός ολοκληρωμένου και συνδυαστικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού στην πόλη.
Με το νέο νομικό καθεστώς για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης διασφαλίζεται πλήρως η ένταξη της λειτουργίας του Μετρό στον ενιαίο, πλέον, ιστό του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης, προς όφελος της πόλης και του πολίτη.
Με την ολοκλήρωση του Μετρό, αλλά και τις αλλαγές που έγιναν στον ΟΑΣΘ, η Θεσσαλονίκη, μετά από δεκαετίας ομηρίας από ένα μονοπώλιο που ταλαιπώρησε την πόλη, θα αποκτήσει επιτέλους ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων δημόσιων συγκοινωνιών, όπου μέσα σταθερής τροχιάς και λεωφορεία θα έχουν συμπληρωματικό ρόλο, με προφανή οφέλη τόσο για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής στην πόλη, την εξυπηρέτηση του πολίτη και τη στήριξη των ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όσο όμως και για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση του περιβάλλοντος στο πολεοδομικό συγκρότημα.

*Συνέντευξη του καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου, προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε. στην εφημερίδα ThessNews (στο φύλλο του Σαββάτου 9 Σεπτεμβρίου 2017).