Μετρό Θεσσαλονίκης: Γοργοί ρυθμοί, σαφής ορίζοντας

Ποιο είναι το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα της παράδοσης των έργων του Μετρό;

Σήμερα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά από χρόνια αδράνειας, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και υλοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η διάνοιξη του συνόλου των δίδυμων σηράγγων, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος των έργων Πολιτικού Μηχανικού σε 11 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής. Το μετρό προχωρά και έχει σαφή ορίζοντα ολοκλήρωσης.

Το 2019 θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου και η προμήθεια και εγκατάσταση των συστημάτων και του τροχαίου υλικού και θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες που θα κρατήσουν περίπου ένα χρόνο. Η εμπορική λειτουργία του έργου θα ξεκινήσει το 2020.

Τι μπορούμε να αναμένουμε για την περίπτωση της Βενιζέλου;

Ως προς το σταθμό «Βενιζέλου», νομίζω ότι οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν τους πρωταίτιους της καθυστέρησής του εξαιτίας του τεχνητού διλήμματος «ή αρχαία ή Μετρό» που είχε διχάσει τη πόλη. Από τη στιγμή που αποκαλύφθηκαν οι αρχαιότητες, μέχρι το 2016 που επανεκκίνησε το υπόλοιπο έργο, στον σταθμό αυτόν δεν είχε γίνει το παραμικρό. Αντίθετα, με εντατικές ενέργειές μας, πριν λίγους μήνες εγκρίθηκε από το ΚΑΣ η νέα μελέτη της Αττικό Μετρό που προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή του σταθμού και τη διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώραν με αποτέλεσμα μέσα στο καλοκαίρι να ξεκινήσουν οι εργασίες και σε αυτόν τον σταθμό.

Εκτός από τη βασική γραμμή, με τι ρυθμό προχωρά η επέκταση προς την Καλαμαριά;

Στην επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά, οι εργασίες εκτελούνται με ιδιαίτερα ικανοποιητικούς ρυθμούς και χωρίς προβλήματα. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε λειτουργία και οι δυο Μετροπόντικες, διανοίγοντας τις δίδυμες σήραγγες της γραμμής. Η παράδοση της γραμμής της Καλαμαριάς προγραμματίζεται αμέσως μετά τη λειτουργία της γραμμής Νέα Ελβετία-Σιντριβάνι, καθώς η λειτουργία της βασικής γραμμής προηγείται της έναρξης λειτουργίας των επεκτάσεων.

Πως θα εξασφαλιστεί ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου συγκοινωνιακού σχεδιασμού για την πόλη;

Η εμπορική λειτουργία του μετρό το 2020 θα αλλάξει άρδην τα σημερινά συγκοινωνιακά δεδομένα. Σε ποιο βαθμό και προς ποια κατεύθυνση, μετά την εικοσαετή εμπειρία του μετρό της Αθήνας είμαστε σε θέση να το γνωρίζουμε.
Το ζητούμενο όμως δεν είναι να περιμένουμε τις αλλαγές, αλλά να τις προβλέψουμε και να επικαιροποιήσουμε έγκαιρα το στρατηγικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό της Θεσσαλονίκης. Αυτό ακριβώς το νόημα έχει το πλέγμα των παρεμβάσεων του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζη, καθώς τόσο οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης, όσο και ο ΟΣΕΘ θα συμβάλλουν από κοινού με την Αττικό Μετρό ΑΕ στην εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης.
Με την ολοκλήρωση του Μετρό, αλλά και τις αλλαγές που έγιναν στον ΟΑΣΘ, η Θεσσαλονίκη, μετά από δεκαετίας ομηρίας από ένα μονοπώλιο που ταλαιπώρησε την πόλη, θα αποκτήσει ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων δημόσιων συγκοινωνιών, με προφανή οφέλη για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής στην πόλη, την εξυπηρέτηση του πολίτη και τη στήριξη των ευπαθών κοινωνικών ομάδων.

*Συνέντευξη του καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου, προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε. στο περιοδικό Exposed.