Το Μετρό όχημα για τη Θεσσαλονίκη της νέας εποχής

Ομιλία Καθηγητή, Γιάννη Μυλόπουλου, Προέδρου Αττικό Μετρό ΑΕ στο Money Show 2017.

Νοιώθω ιδιαίτερα χαρά, που βρίσκομαι σήμερα ανάμεσά σας, σε μια διοργάνωση που φέρνει κοντά εκπροσώπους της οικονομικής ζωής της πόλης τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον δημόσιο τομέα επιχειρώντας να συμβάλει με ιδέες και προτάσεις στο διαρκή διάλογο για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Νοιώθω ιδιαίτερη χαρά όμως και για έναν ακόμη λόγο. Όπως θυμάστε πέρσι η παρουσία μου εδώ στο βήμα της τελευταίας διοργάνωσης του Money Show αντιμετωπίστηκε με δικαιολογημένη, θα έλεγα, δυσπιστία από ορισμένους, λόγω κακού παρελθόντος. Κύρια αιτία ήταν οι περσινές μου εξαγγελίες για την πρόοδο των εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Σήμερα λοιπόν είμαι στην ευχάριστη θέση να σας κάνω έναν απολογισμό της χρονιάς που πέρασε, ο οποίος στηρίζεται σε αδιάψευστα δεδομένα και στοιχεία τα οποία ξεπερνούν τους περσινούς μας σχεδιασμούς, διαλύοντας και την τελευταία καχυποψία όσον αφορά την πρόοδο του έργου.

Ένα έργο σταματημένο για τρία χρόνια, ενδεικτικό της παθογένειας της Θεσσαλονίκης σε ό,τι αφορά στην πολιτική υλοποίησης σύγχρονων υποδομών στην περιοχή, τα τελευταία 30 χρόνια, σήμερα υλοποιείται με ταχείς ρυθμούς και ολοκληρώνεται σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, δημιουργώντας τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή ευκαιρία στην περιοχή μας.

Σήμερα, λοιπόν, που όλοι πλέον είστε αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες των εντατικών ρυθμών εκτέλεσης των εργασιών του Μετρό στα κατά τόπους εργοτάξια, είμαι στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάζω τα στοιχεία της προόδου του έργου από την επανεκκίνηση του τον Μάρτιο του 2016 μέχρι και σήμερα.

Συγκεκριμένα:
• Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί το 100% των σηράγγων, τη στιγμή που όταν ξεκινούσαμε την εκ νέου διάνοιξη των σηράγγων είχαμε ολοκληρωμένο το 70%. (30% πρόοδος),
• το 92% των αρχαιολογικών εργασιών (πρόοδος 20%),
• και το 70% των έργων Πολιτικού Μηχανικού, (πρόοδος 14% από πέρσι).
• Από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής, τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί πλήρως στους 8, ενώ σε 3 σταθμούς βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Μάλιστα, σε 5 σταθμούς έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή της τοιχοποιίας, βαίνοντας προς την ολοκλήρωσή τους.

Τον Φεβρουάριο του 2016 το εκτελεσθέν ποσοστό της βασικής γραμμής του έργου ήταν 41%. Τον Μάιο του 2017 το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 52%. Δηλαδή, προχωρήσαμε 11% το έργο μέσα σε μια χρονιά, γεγονός που σημαίνει ότι ο ρυθμός προόδου από τον Μάρτιο του 2016 κι εντεύθεν ήταν σχεδόν τριπλάσιος από τον μέσο ετήσιο ρυθμό προόδου της προηγούμενης δεκαετίας.

Επιπλέον, από τις 28 Μαρτίου 2016, οπότε και επανεκκίνησε το έργο, το ποσό που προστέθηκε στον κύκλο εργασιών των δυο γραμμών του έργου και μέσω αυτού στην τοπική οικονομία ήταν 300 εκατομμύρια ευρώ, το 40% δηλαδή των συνολικών δαπανών του έργου από την έναρξή τους μέχρι σήμερα που είναι 755 εκατομμύρια ευρώ.

Συνοψίζοντας, συνολικά περισσότερα από 300 εκατομμύρια ευρώ, περισσότερες από 1.500 θέσεις εργασίας και περισσότερες από 300 τοπικές επιχειρήσεις, συνθέτουν σήμερα τον κύκλο εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, άλλωστε, για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται στον τομέα των μεγάλων έργων προστίθενται 1,8 ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας, εκ των οποίων τα 0,4 πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους. Αν κάνουμε την αναγωγή, τότε, το τελικό όφελος για την οικονομία από την επανεκκίνηση του Μετρό το Μάρτιο το 2016 υπολογίζεται σε ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 540 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων 120 εκατομμύρια ευρώ πήγαν απ’ ευθείας στα κρατικά ταμεία.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα και πάλι με το ΙΟΒΕ, για κάθε ένα εκατομμύριο ευρώ αξίας που παράγεται δημιουργούνται 13 θέσεις εργασίας που αφορούν άμεσα τον κλάδο των κατασκευών και 39 θέσεις εργασίας σε 86 διαφορετικά επαγγέλματα σε ολόκληρη την οικονομία. Καταλαβαίνει, λοιπόν, κανείς ότι η υλοποίηση ενός τέτοιας κλίμακας έργου υποδομής λειτουργεί αναζωογονητικά για την οικονομία της Θεσσαλονίκης όχι μόνο κατά τη λειτουργία του έργου αλλά και κατά τη φάση της κατασκευής του και συμβάλει αποφασιστικά στην έξοδο από την ύφεση.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης συνοπτικά:
• συμβάλει στην αύξηση του ΑΠΕ της χώρας και στην ενίσχυση των κρατικών ταμείων σε μια δύσκολη εποχή οικονομικής κρίσης,
• προσφέρει νέες θέσεις εργασίας,
• δίνει αντικείμενο σε δεκάδες τοπικές επιχειρήσεις,
• δημιουργεί δυναμικές υπεραξίες στην κτηματαγορά στις περιοχές πέριξ των σταθμών με τις αναπλάσεις,
• και αναβαθμίζει τη λειτουργία της πόλης της Θεσσαλονίκης, κατατάσσοντάς την στις σύγχρονες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις.

Κυρίως, όμως το Μετρό Θεσσαλονίκης με την ολοκλήρωσή του προκαλεί κοσμογονία στο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, στην κατεύθυνση του συνδυασμού των μέσων μαζικής μεταφοράς και της προσφοράς σύγχρονων υπηρεσιών στην καθημερινότητα του πολίτη.

Αυτή, η καθολική αλλαγή αντανακλάται μέρα με τη μέρα στην αλλαγή αντίληψης και στρατηγικής στην πόλη, αφού οι Θεσσαλονικείς διαπιστώνουν την πρόοδο του έργου, τους ρυθμούς εκτέλεσής του και εμπεδώνουν τις προοπτικές από την ολοκλήρωση του έργου από το 2020 και εξής.

Στον αντίποδα, τις τελευταίες ημέρες οι πολίτες της Θεσσαλονίκης βρίσκονται αντιμέτωποι με τις χρόνιες παθογένειες ενός μονοπωλιακού καθεστώτος, εγκατεστημένου από δεκαετίες με βασιλικό διάταγμα, το οποίο κρατά όμηρο την πόλη σε ένα και μοναδικό και επιπλέον και κακής ποιότητας υπηρεσιών, Μέσο Μεταφοράς! Στον 21ο αιώνα, η καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών εξαρτάται ευθέως από πολιτικές μετόχων μιας κατά τα άλλα ζημιογόνας επιχείρησης, που επιδοτείται αδρά από το ελληνικό δημόσιο για να μοιράζει… μερίσματα ως εάν να ήταν κερδοφόρος, αφήνοντας τους εργαζόμενους απλήρωτους και την πόλη χωρίς λεωφορεία.

Προβληματιζόμαστε όλοι για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Ο στόχος αυτός δεν μπορεί να ευοδωθεί, αν δεν αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, αν απουσιάζουν δηλαδή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας: το πλούσιο ιστορικό παρελθόν μας και ο πολιτισμός μας. Και οι 2 αυτές παράμετροι έχουν ληφθεί σοβαρά υπόψη στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στην κατασκευή των σταθμών «Βενιζέλου» και «Αγία Σοφία».

Στο σταθμό «Βενιζέλου» ένα ζήτημα που δίχασε τη Θεσσαλονίκη έχει πια λυθεί αποτελεσματικά μέσα από την γόνιμη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Όπως είναι γνωστό, κατά την εκσκαφή του σταθμού, αποκαλύφθηκε σε πολύ καλή κατάσταση διατήρησης ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο, ο Decumanus Maximus, η βασική οδική αρτηρία της ρωμαϊκής πόλης μαζί τα παρακείμενα καταστήματα.
Με πρότασή μας και σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και το δήμο Θεσσαλονίκης, το σπουδαίο αρχαιολογικό εύρημα θα διατηρηθεί κατά χώρα και θα συνυπάρξει αρμονικά, ως επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, με τον σταθμό του Μετρό, αναδεικνύοντας ένα σημαντικό τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη.
Επίσης, στο σταθμό «Αγία Σοφία» έχουμε άλλη μια παρόμοια περίπτωση όπου η κατασκευή του σταθμού θα προχωρήσει με διατήρηση και ανάδειξη επίσης σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων που βρέθηκαν εκεί. Εκεί οι δύο βυζαντινές ημικυκλικές πλατείες που βρέθηκαν στη βόρεια και νότια είσοδο του υπό κατασκευή σταθμού «Αγίας Σοφία» του Μετρό Θεσσαλονίκης θα διατηρηθούν και θα αναδειχτούν.

Στόχος μας, λοιπόν, δεν είναι άλλος από το να συνδυάσουμε όλες τις ιστορικές φάσεις της πόλης στη λειτουργία ενός σύγχρονου έργου υποδομής, το οποίο θα εξυπηρετεί σταδιακά το σύνολο των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Στην κατεύθυνση αυτή, ήδη μελετώνται από την Αττικό Μετρό οι επεκτάσεις του έργου προς Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία με 5 σταθμούς, προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο και Κορδελιό, με 4 σταθμούς καθώς φυσικά και η σύνδεση του Αεροδρομίου με την επέκταση της Γραμμής της Καλαμαριάς.

Ήδη για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκαν πριν λίγες ημέρες διαδοχικές συσκέψεις στα γραφεία της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη με τους δημάρχους των Δήμων τους οποίους επηρεάζουν οι επεκτάσεις. Οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα με σκοπό να εξασφαλιστεί ο βέλτιστος σχεδιασμός για τις τρεις επεκτάσεις του έργου ώστε να είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση των μελετών.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης συμβάλει αποφασιστικά στην οικονομική και την κοινωνική ανάπτυξη της πόλης και είναι το όχημα που θα την οδηγήσει στην νέα εποχή.