Απάντηση της Πρυτανείας του ΑΠΘ σε δημοσίευμα της Κυριακάτικης Μακεδονίας

Το ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ της Μακεδονίας της Κυριακής είναι αφιερωμένο σε μια κριτική σε βάρος του πρύτανη του ΑΠΘ, καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλου, ότι δήθεν εξ αιτίας δικών του κακών χειρισμών χάθηκε η υπόθεση της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων στο ΑΠΘ. Επειδή το δημοσίευμα στηρίζεται σε σειρά ανακριβών στοιχείων και δεδομένων, τα οποία το καθένα ξεχωριστά και στο τέλος όλα μαζί δημιουργούν λάθος εντυπώσεις και οδηγούν σε λάθος συμπεράσματα, θα παρακαλούσαμε προς αποκατάσταση της αλήθειας να δημοσιευτεί ως έχει η παρούσα επιστολή:

1. Το μέτρο της διαθεσιμότητας δεν ήταν μια πολιτική των πρυτανικών αρχών του ΑΠΘ, για την οποία αυτές θα κριθούν εκ του αποτελέσματος. Αν κάποιος κριθεί εκ του αποτελέσματος αυτής της πολιτικής αυτός δεν είναι άλλος παρά ο εμπνευστής και σχεδιαστής της, δηλαδή η κυβέρνηση της χώρας. Η οποία επέλεξε πολιτικά να περιλάβει την Παιδεία στο μνημόνιο και να συμπεριλάβει τα πανεπιστήμια στο μέτρο της διαθεσιμότητας. Αυτό θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί αν και η ελληνική κυβέρνηση, όπως και οι υπόλοιπες Ευρωπαικές κυβερνήσεις, είχαν αντιμετωπίσει την Παιδεία ως επένδυση και όχι ως δαπάνη.

2. Και τα 8 πανεπιστήμια που επλήγησαν από το μέτρο της διαθεσιμότητας, με τις πρυτανικές τους αρχές, τις Συγκλήτους, αλλά και τα Συμβούλιά τους, εξ αρχής αντιτέθηκαν στην εφαρμογή του μέτρου της διαθεσμότητας, χαρακτηρίζοντας το ως καταστροφικό, ατεκμηρίωτο, οριζόντιο και τυφλό, που αποδυναμώνει τα πανεπιστήμια, απομακρύνοντας από αυτά χρήσιμο υποστηρικτικό προσωπικό. Η αντίθεση αυτή εκφράστηκε στο πλαίσιο της νομιμότητας, με εισηγήσεις και επιστολές προς το υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση, δημοσιεύματα, ψηφίσματα των συλλογικών οργάνων και δελτία τύπου. Το γεγονός ότι δεν εισακούστηκαν δεν μπορεί ασφαλώς να χρεωθεί στα ίδια τα πανεπιστήμια και τις πρυτανικές τους αρχές, αλλά στο υπουργείο που προχώρησε στην εφαρμογή του μέτρου χωρίς διάλογο και χωρίς να ακούσει καν τις εισηγήσεις των πανεπιστημίων.

3. Κορυφαία στιγμή της αντίδρασης των 8 πανεπιστημίων στο καταστροφικό μέτρο της διαθεσιμότητας υπήρξε η κατάθεση στο ΣτΕ προσφυγής για την αναστολή και ακύρωση της ΚΥΑ περί διαθεσιμότητας, η οποία εκρεμμεί να εκδικαστεί στις 14 Ιανουαρίου. Η τεκμηρίωση, η προετοιμασία και κατάθεση των 8 προσφυγών συντονίστηκε από τη Σύνοδο των πρυτάνεων, προεδρεύων της οποίας είναι ο πρύτανης του ΑΠΘ,  αξιοποιώντας το νομικό οπλοστάσιο των ελληνικών πανμιων. Αυτο που ήδη εκδικάστηκε και απερρίφθη δεν ήταν παρά η αίτηση αναστολής, τα προσωρινά δηλαδή μέτρα εναντιον της ΚΥΑ της διαθεσιμότητας.

4. Εκείνο το οποίο αξίζει να ληφθεί υπόψη και είναι περίεργο που ούτε ακούγεται ούτε γράφεται, είναι ότι το ΑΠΘ ανταποκρίθηκε τάχιστα στην πρόσκληση της κυβέρνησης το καλοκαίρι του 2013 και κατάρτισε το σχέδιο αξιολόγησης των διοικητικών του δομών εγκαίρως, όπως αυτό ζητήθηκε από την κυβέρνηση, με τη μέθοδο και τα κριτήρια που εκείνη έθεσε. Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο αξιολόγησης, ο αλγόριθμος και τα κριτήρια του οποίου ήταν έτσι κατασκευασμένα ώστε να αποδειχτεί πως τα πανμια έχουν πλεονάζον προσωπικό, το ΑΠΘ όχι μονο δεν έπρεπε να χάσει προσωπικό, αλλά θα έπρεπε και να οφεληθεί από την πολιτική της διαθεσιμότητας, κερδίζοντας προσωπικό από τα άλλα ιδρύματα μέσω κινητικότητας. Κι αυτό γιατί ο αλγόριθμος αυτός έδειξε ότι το ΑΠΘ έχει 230 θέσεις λιγότερες απ´ όσες του χρειάζονται για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Δυστυχώς η κυβέρνηση απέρριψε την αξιολόγηση των διοικητικών δομών του ΑΠΘ και επέβαλε χωειλς τεκμηρίωση την απομάκρυνση 169 υπαλλήλων του, μην αφήνοντας περιθώριο διαλόγου, συζήτησης ή όποιας αντίδρασης.

5. Το μέτρο της διαθεσιμότητας επιβλήθηκε στα πανεπιστήμια, χωρίς αυτά να μπορέσουν να αντιδράσουν ή να διαπραγματευθούν, με το επιχείρημα ότι ήταν διεθνής υποχρέωση της χώρας απέναντι στο μνημόνιο. Ο μόνος ρεαλιστικός και ταυτόχρονα νόμιμος τρόπος το μέτρο να πέσει, είναι πλέον στα δικαστήρια. Κι αυτό αναμένεται. Ορισμένοι βέβαια βλέπουν πάντοτε εκείνο που θέλουν να δουν. Κατηγορούν το δέντρο και χάνουν το δάσος.

6. Τόσο η Σύνοδος των Πρυτάνεων, όσο και το ΑΠΘ, εξ αρχής ζητούσαν διάλογο με την κυβέρνηση για τη διαθεσιμότητα. Έστω και εκ των υστέρων, όταν ο υπουργός κάλεσε τα πανμια σε συζήτηση, η Σύνοδος και το ΑΠΘ ανταποκρίθηκαν αμέσως, σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι συνέπειες της διαθεσιμότητας. Στο πλαίσιο αυτό, εκείνο που κερδήθηκε από τις τέσσερις μέχρι σήμερα συναντήσεις του προεδρεύοντα της Συνόδου και πρύτανη του ΑΠΘ με τον υπουργό, είναι:

α) Η διόρθωση των σφαλμάτων και των ανακριβειών στη διαπιστωτική πράξη της διαθεσιμότητας. Το ΑΠΘ ήδη επανεξετάζει τα προσόντα των υπαλλήλων και πρόκειται σε λίγες μερες να στείλει τη διορθωμένη λίστα στο ΑΣΕΠ και στο υπουργείο.

β) Η επαναφορά όλων, ή τουλάχιστον του μεγαλύτερου αριθμού όσων τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, στο ΑΠΘ μέσω κινητικότητας, προκειμένου να καλυφθούν τα τεράστια κενά που σήμερα αναγνωρίζει και το υπουργείο. Στην επόμενη Σύγκλητο θα εξεταστεί η πρόταση του υπουργείου και θα ζητηθούν περαιτέρω διαβεβαιώσεις για την οριστική επαναφορά των υπαλλήλων στο ΑΠΘ.

γ) Η κάλυψη προσωρινά, μέχρι την πλήρη αποκατάσταση, των κενών θέσεων με έκτακτη επιχορήγηση η οποία ζητήθηκε και θα δοθεί.

δ) Εν όψει της εξαιρετικά δύσκολης ακαδημαικής χρονιάς, ζητήθηκε ο τακτικός προυπολογισμός του ΑΠΘ να είναι φέτος τουλάχιστον στα περσινά επίπεδα και να μη μειωθεί περαιτέρω κατά 15% όπως έχει ήδη ανακοινωθεί.

7. Τέλος όλα αυτά συνέβησαν με ανοικτό το ΑΠΘ, με τις εξετάσεις και τις εγγραφές να έχουν ολοκληρωθεί κανονικά και τα μαθήματα να έχουν ξεκινήσει στην ώρα τους, παρά τη δίμηνης σχεδόν διάρκειας απεργία των διοικητικών υπαλλήλων. Χωρίς δηλαδή να χαθεί ουτε μια ώρα μαθήματος και ερευνας. Με την αγωνία όλων βέβαια να επικεντρώνεται στο πως θα λειτουργήσει το ΑΠΘ αν δεν αποκατασταθούν άμεσα τα κενά σε προσωπικό που άδικα έχει υποστεί εξ αιτίας του μέτρου της διαθεσιμότητας.